De Dodge Challenger

Toen op 9 maart 1964 de eerste Ford Mustang van de band rolde werd deze auto direct een succes. toentertij waren er in het eerste productiejaar nog nooit zoveel auto´s van één model verkocht. Ook de concurrentie had niet zitten slapen, al binnen een maand kwam de Chrysler Corporation met de Plymouth Barracuda. In dat jaar werden er maar liefst 121.538 Mustangs verkocht en daarentegen slechts 23.443 Barracuda´s.
Op 27 augustus 1969 probeerde Chrysler met de Dodge Challenger de strijd aan te gaan met de Mustang. De Challenger werd gebouwd op het onderstel van de Dodge Coronet met een ingekorte wielbasis. Er werden standaard twee uitvoeringen gemaakt: de Challenger en de Challenger R/T welke beide als cabriolet of als hardtopcoupé leverbaar waren.
De Challenger werd standaard geleverd met een 3.7-liter zescilinder. De R/T werd geleverd met 8 verschillende Dodge V8 motoren, waarvan de kleinste een inhoud van 5.2 liter met een vermogen van 230 PK.De motoren werden geleverd tot 7.2-liter tot 425 pk.
Het assortiment werd in de zomer van 1970 met twee modellen uitgebreid. De goedkope Deputy en de T/A die voor de racerij in de TransAm series bestemd was. De T/A werd met een 5.6 liter V8 moter geleverd welke je kon herkennen aan de uitlaten die aan beide kanten van de auto onder de deuren te zien waren. Toen een Challenger in 1971 de 500-mijlsrace van Indianapolis won, leverde dat veel reclame op.
In de jaren 70 begonnen de Verenigde Staten steeds strengere milieu en veiligheidseisen te stellen. Daardoor nam het aanbod van de fabrieken sterk af. De verkoop van de Challenger nam erg af en werd in 1974 uit productie genomen. Toen de naam Challenger vier jaar later opnieuw geintroduceerd werd, had deze niks meer gemeen met zijn voorganger.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s