De Ferrari 275 GTB

De Ferrari 275 GTB, een fastback-coupe werd in 1964 op de Parijse Auto Salon geïntroduceerd.  Zowel de 275 GTB als zijn van open dak voorziene broertje de GTS waren de eerste modellen van Ferrari die met volledig onafhankelijke wielophanging werden gemaakt. Beide auto’s werden met een V12-motor uitgerust met een enkele bovenliggende nokkenas voor in de auto.  De overbrenging bevond zich samen met het differentieel achterin, een configuratie die zou moeten helpen  bij een gelijkmatiger gewichtsverdeling. De 3 liter Colombo V12 motor had zich die tijd in verschillende wedstrijden goed bewezen, de 275 GTB werd met een 3,3 liter Colombo uitgevoerd.

De beide modellen werden door Pininfarina getekend en gebouwd door Scaglietti. Begin 1966 werden er enkele verfijningen aan de GTB aangebracht waardoor hij voortaan als de GTB Serie II door het leven ging. De GTS werd vervangen door de 330 GTS.

Om de soms zorgwekkende vibraties te elimineren werd de GTB voorzien van een torsiebuis die star tussen de motor voor en de achteras werd gezet. Hierdoor zijn huidige eigenaren van deze versie de auto het ‘torque-tube’ model gaan noemen om deze zo van het eerdere model te onderscheiden.

In 1966 werd de GTB ook als wedstrijdmodel gebouwd met enkele veranderingen van materialen e.d. Er werd meer aluminium gebruikt en  de achter en zijruiten werden van plastic gemaakt. Een van deze auto’s won toentertijd de GT-Klasse van Le Mans en werd daar toen ook achtste op alle onderdelen van die race.

Later werd de auto door een Amerikaanse importeur aangepast aan de Amerikaanse markt door ze een open dag te geven. Daarna ontstond de naam NART-spiders.

De Ferrari 275 GTB haalt een topsnelheid van 248 km per uur en bereikt een snelheid van 0 tot 96 km in 6,2 seconde.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s